Ako vybrať správny reklamný predmet pre moje logo?

Zverejnený

Určite nechcete, aby reklamný predmet s vašim logom skončil v koši. Jednak je to neekonomické a hlavne, je to neekologické. Všetok ten materiál a práca vyjde navnivoč a reklamný predmet si nesplní svoju úlohu - pomôcť zvýšiť zisk firme. Stane sa z neho výdavok, namiesto toho, aby bol investíciou. Našim klientom prízvukujeme, aby predmet, ktorý bude nosiť ich logo, bol praktický a kvalitný. Len tak môže spoľahlivo plniť svoju funkciu. Ako premýšľať pri výbere praktického reklamného predmetu, by vám mal pomôcť práve tento blog. 

Položte si tieto 4 základné otázky:

1. Aký je môj dôvod nákupu reklamných predmetov?

Minúť, alebo zarobiť peniaze

Dôvody nákupu reklamných predmetov môžu byť naozaj protichodné. Napríklad potrebujete peniaze minúť, alebo zarobiť. Vo veľkých firmách, pred koncom roka sa snaží marketingové oddelenie minúť celý rozpočet a tak kupujú tričká a kalendáre pre zamestnancov, hodinky a rôzne darčekové sady pre manažérov, ... Peniaze teda míňajú na svoj vnútorný marketing, resp. PR, na predmety, ktoré vedia využiť počas roka. Influenceri chcú na reklamných predmetoch so svojou značkou zarobiť a tak kupujú predmety, o ktorých si myslia, že ich fanúšikovia kúpia. 

Reklamná kampaň

Celkom racionálny a najčastejší dôvod zaobstarania reklamných predmetov je propagácia značky, produktu, alebo služby. Tu treba samozrejme poznať svoju cieľovku a najlepšie v súčinnosti s reklamnou kampaňou pustiť do sveta aj reklamné predmety so svojim logom. 

Budovanie vzťahov

Osobitnou kategóriou sú darčeky cenným obchodným partnerom. Obchodné vzťahy, ktoré ste si dlhodobo budovali treba utužovať, obnovovať a zároveň budovať nové. Vhodne zvolený darček vám zabezpečí lojalitu. Pozor, neodporúčame praktizovať v rámci štátnej správy, mohlo by sa to zle pochopiť! :D

S rozmachom eshopov sa dostáva do popredia darček k objednávke. Ak si chcem zachovať lojalitu zákazníka a chcem, aby u mňa nakúpil aj nabudúce, darujem mu k objednávke praktickú drobnosť, vďaka ktorej mu ostanem na očiach. Vďaka tomuto darčeku sa odlíšim od konkurencie a to je v dnešnej dobe plnej rozpýlení viac ako vítané.

 

2. Čo chcem povedať?

Som tu!

Mám to šťastie a šikovnosť, že mám etablovanú značku na trhu? Stálo to iste kopec námahy a času, tak netreba zaspať na ružiach - konkurencia na nič iné nečaká. Ak len na chvíľu zídete z očí, môžete prísť o svoje výsadné miesto na trhu. Stalo sa to už veľakrát a určite sa to stane znovu. Práve na zachovanie prítomnosti medzi ľudmi, na budovanie brand awareness, sú reklamné predmety fantastickým marketingovým nástrojom. Ešte dlho po tom, ako obdarujete šikovnou drobnosťou zákazníka, alebo darujete tričká na športových dňoch zamestnancom, rozdáte perá na konferencii, ... budú tieto predmety spostredkovávať vašu prítomnosť v ich životoch. 

Mám nový produkt, službu.

Potrebujem, aby sa o mne dozvedelo čo najviac ľudí? Reklamné predmety sú výborným doplnkovým marketingovým nástrojom. Šiltovky, tričká, tašky, letáky, brožúry, ale aj originálnejšie predmety, ktoré sa hodia priamo pre cieľovú skupinu, tvoria tzv. marketingový mix, ktorý sa neoplatí ignorovať.

Toto je moje územie!

Súčasťou reprezentatívneho pôsobenia firmy sú jednoznačne aj reklamné predmety. Často aj nenápadné, vo forme baleného cukru s logom, diárov pre zamestnancov, pohárov v kuchynke, či brandovanými vetrovkami zamestnancov v sklade.

  

3. Kde sa nachádza moja cieľovka?

Online svet

Ak sa vaša cieľovka nachádza za obrazovkou počítača, alebo mobilu, ani to nemusí byť pre reklamné predmety stopka. Aby totiž títo ľudia dobre fungovali spolu zo svojimi zariadeniami, potrebujú rôzne gadgety, resp. technické vychytávky. Táto cieľová skupina určite ocení redukciu na rôzne typy USB konektorov na kľúčenku, USB kľúče, prenosné bluetooth repráky, či slúchadlá, myšky a aj podložky pod ne. Všetko samozrejme s vašim logom, ktoré ich bude sprevádzať celý deň. Spočítajte si, koľko by ste zaplatili za online reklamu, ktorú by mali stále na očiach?

Offline svet

Ak predávam nanuky, tak ma zaujíma to, aby som bol viditeľný na miestach, kde majú ľudia na nanuky chuť. Promovať nanuk v Grónsku uprostred snehovej búrky, asi nebude dobrý nápad. Naproti tomu, dať svoje logo na plážovú tašku, piknikovú deku, je už lepší nápad. Nebojte sa ale pohrať so samotnou myšlienkou niečoho chladeného. Vytvárajte asociácie s vlastnosťami vášho produktu, alebo služby. 

V marketingu sa používa pojem "mikromoment". Je to tá chvíľa, keď je pravdepodobnosť vykonania nákupu vyššia. Ak je slnečno, tak sa lepšie predávajú okuliare a ak prší, tak sa lepšie predávajú dáždniky. Vyhľadávajte teda také miesta, kde sa nachádzajú ľudia, ktorí majú väčšiu pravdepodobnosť nákupu vášho produktu. Docieľte, aby bolo vaše logo viditeľné práve na týchto miestach a v správnom čase a dostanete sa tak do podvedomia ľudí. Na svoju stranu tak dostanete pár bodíkov, ktoré budú možno tými rozhodujúcimi pri ich nákupnom rozhodovaní.

 

4. Komu je určený reklamný predmet?

Ak sa pýtame našich klientov, komu je reklamný predmet určený, zvyčajne očakávame jednu zo štyroch základných odpovedí. Môže to byť zamestnanec, zákazník, obchodný partner, alebo fanúšik.

Zamestnanec

Spokojný zamestnanec je najlepším brand ambassadorom. Je to vyslanec značky, ktorý má obrovskú hodnotu, pretože pozná produkt a je na neho hrdý (ak produkt pozná a nie je na neho hrdý, tak je niekde niečo zle). Nepodceňujte silu reklamných predmetov pre svojich zamestnancov. Spýtajte sa ich, čo by chceli - budú to reálne používať a to je najlepšia reklama.

Zákazník

Darčeky zákazníkom nebývajú finančne náročné. Naozaj stačí, ak je to drobnosť, ktorá súvisí s okruhom podnikania. Ak predávam víno, tak darujem otvárak na víno so svojím logom. Ak predávam autá, investícia do zmenšeného modelu auta, ktorý bude na svojom čestnom mieste na poličke, mi zaslúži pozornosť návštevy a buduje vzťah k značke od útleho detstva. Zopakujem to znovu - malý darček vás odlíši od konkurencie.

Obchodný partner

Darčeky obchodným partnerom patria k tým drahším. Obchodným partnerom treba ukázať, ako si vážime ich spoluprácu. Chceme im dať najavo, že aj vďaka ním sme tam, kde sme. Určite viete, že nie malé percento vášho podnikateľského úspechu je založené na dobrých vzťahoch s dodávateľmi, či odberateľmi. Obľúbenými sú rôzne súpravy na víno, syry, darčekové koše a kazety, ale často sú to aj veľmi originálne dary, ktoré súvisia s oblasťou podnikania. Nebojte sa experimentovať, ale zároveň majte na mysli hodnotu daru.

Fanúšik

Hudobníkov, ktorí dnes prežijú z predaja albumov, je ako šafránu. Ak aj áno, je to len krátkodobý stav (svetská sláva - poľná tráva). Pre ďalších umelcov, ako sú herci, maliari, sochári, tanečníci, ... je doba ťažká tiež. V posledných rokoch preto začal fungovať biznis s tzv. merchom (merčom, z anglického merchandise: tovar). Umelci a tiež influenceri si dávajú vyrábať brandované produkty, ktoré následne predávajú svojim fanúšikom. Vyrábali sme už napríklad šiltovky, tričká, mikiny, ... dokonca aj poháre na víno. Tu odporúčame byť kreatívny a poznať svojich fanúšikov. Z diskusií určite viete, čo chcú :)

Záver

Dúfam, že vám tento blog pomohol zodpovedať si základné otázky. Či ste si ich dokázali zodpovedať, alebo nie, určite sa nám ozvite a my vám veľmi radi poradíme tak, aby bolo vaše logo na tom správnom predmete.

 

Autor článku:

Vladimir Kmec

Online marketing manažér

Každý týždeň pripravuje v spolupráci s obchodníkmi zaujímavý newsletter, nahráva podcasty, píše blogy a premýšľa nad tým, ako posunúť Sketch ešte ďalej v online svete. Má skúsenosti s PPC, grafikou, písaním, ale aj s hudbou.