Ako vybrať ten správny reklamný predmet

Zverejnený

Prečo je prezentovanie dôležité?

Stuart Henderson Britt povedal: „Podnikať bez reklamy je ako žmurkať na dievča v tme. Vy viete čo robíte, ale nikto iný nie.”

V dnešnom svete, ktorý je presýtený množstvom viac-menej potrebného či nepotrebného tovaru je nevyhnutné správne osloviť. Zakričať na zákazníka, aby sme si získali jeho pozornosť, a potom s ním koketovať, až kým ho nezískame pre seba.

O tom, že trh je preplnený niet pochýb, svedectvom sú ohromné tony odpadu najrôznejšieho druhu. V pondelok si kúpite mobilný telefón, v stredu vás omrzí a v piatok už máte nový mobil. Ten pondelkový telefón sa stáva odpadom, predá sa ďalej, alebo ho odložíme kdesi do zásuvky pre prípad, že sa nám momentálne používaný telefón pokazí. Časom naň zabudnete a pri veľkom upratovaní ho vyhodíte. Vec, ktorú ste v podstate ani nepoužívali. Keď chcete získať zákazníka na svoju stranu, treba sa vyhnúť „zásuvkovým veciam“, predmetom, ktoré sa odložia a už nikdy nevyberú – zabudne sa na ne.

Množstvo výskumov preukázalo, že ľudia sú radi obdarovaní. Idú do obchodu, kde im dajú zľavu, vyskúšajú ponúknutú vzorku, kúpia si dva výrobky, keď k ním dostanú tretí zadarmo, ale najradšej majú darčeky, ktoré ich odmenia za celkový nákup, za partnerstvo, keď majú sviatok a pod. Ľudia jednoducho radi dostávajú, a preto ich treba obdarovať.

Prečo je lepší darček ako billboard?

Efemérná, teda prchavá reklama sa stáva stále menej atraktívna. Vezmime si také rozhlasové vysielanie, dnes je v ňom naozaj minimum reklamy, pretože je ťažko zapamätateľná, príjemca je odkázaný výlučne na svoj sluch. Televízne, printové a internetové reklamy sú o niečo zaujímavejšie, pretože sa k nim môžete jednoduchšie vrátiť, nie sú však hmatateľné, sú na ne vysoké výdavky a klient nič fyzicky nezíska. Navyše, množstvo ľudí hodnotí tieto druhy reklamy ako otravné, či dokonca násilné. Príkladom sú tri reklamné bloky v jednej hodine počas filmu alebo internetová reklama, ktorá sa zobrazí na celé okno a zakaždým je inde umiestnené vypnutie, prípadne, keď chcete reklamu vypnúť, tak sa otvorí v novom okne. Stačí! Takáto reklama je skutočne násilná a zákazníci sú ňou presýtení.

Reklama by mala jemne oslovovať, nie zatknúť človeka, ale pozvať ho, aby prišiel sám. Reklamný darček je uchopiteľná vec, zákazník ju fyzicky vlastní, nie je to nič-nehovoriaci billboard, okolo ktorého prejdete bez povšimnutia. Prezent si obdarovaný vezme domov, neustále má na ňom vaše logo, je to spôsob reklamy, ktorý oslovuje bez zbytočných slov.

Ako vybrať ten správny propagačný predmet

„Nehľadajte zákazníkov pre svoje produkty, ale nájdite produkty pre vašich zákazníkov.” (Seth Godin)

Pri výbere správneho predmetu hrajú dôležitú úlohu niektoré aspekty:

 

1. Koho obdarúvame? - Kto je moja cieľová skupina?

Toto je základná otázka, ktorú si treba odpovedať. Je to potenciálny zákazník, pravidelný zákazník, dlhoročný kolega?

Každá obchodná, či osobná príležitosť si vyžaduje iné ohodnotenie. Obchodnému partnerovi, s ktorým pracujete dlhé roky nedarujete, k Vianociam alebo k výročiu spolupráce sadu plastových guľôčkových pier, popolník, či čajové sviečky, rovnako ako náhodnému zákazníkovi nedáte hriankovač, luxusné víno alebo grilovaciu súpravu.

 Osoba, ktorej je reklamný predmet určený, formuje tento predmet. Musíte si zvážiť, či potenciálny zákazník Váš darčekový predmet využije, a či sa ním správne prezentujete, napríklad, ako majiteľ klenotníctva nedarujete pomôcky na varenie. Klient takýto darček síce využije, ale Vaša propagácia je mizivá, pretože predmet absolútne nesúvisí s Vaším podnikaním.

 

2. Čo chcem darovaním dosiahnuť?

Zviditeľniť svoju značku, získať nových zákazníkov, poďakovať sa spolupracovníkom a partnerom,...?

V ponuke reklamných predmetov nájdete veľa veci určených pre bežný život ale aj športové a podnikateľské aktivity.  Vždy však treba dbať na účel, ktorý má daný predmet splniť. To však neznamená, že účelom musí byť len praktickosť ale rovnaké miesto zastáva aj zábava, prestíž či získanie si pozornosti.

 

3. Zvoľte si, čím obdarujete.

Úžitkovým, praktickým alebo spomienkovým darčekom? Dôležitý je tu pomer ceny a kvality.

Darčekový predmet v sebe snúbi dva faktory - podporu predaja a Public Relation, teda budovanie vzťahov s verejnosťou. Treba si uvedomiť tieto dve skutočnosti a maximálne ich využiť vo svoj prospech. Azda najzložitejším problémom pri prezentačnom predmete je teda výber „toho správneho“.

a) Darčeky k nákupu

Povedzme, že ste malá začínajúca spoločnosť obchodujúca so stavebninami. To, čo každého nového podnikateľa trápi, je otázka financií. Už samotné slovo REKLAMA znie nákladne, treba si však uvedomiť, že cesta k zákazníkovi je práve reklama. Na druhej strane, nie každý druh reklamy je spojený s enormným ekonomickým zaťažením. Takže, ste firma so stavebným materiálom a vašimi zákazníkmi budú stavebné firmy všetkého druhu, fyzické osoby, ktoré svoje bytové otázky riešia „svojpomocne“, náhodní zákazníci, ktorým sa odlepila jedna dlaždica alebo potrebujú trochu piesku do pieskoviska pre deti. Keďže najprv sa potrebujete predstaviť, osloviť odberateľov a ponúknuť svoj tovar, je potrebné upútať pozornosť. Odmeniť každý, aj celom malý nákup, hoc i drobnosťou sa vpísať do pamäti nákupcov – tam sa vrátim, tam som dostal poznámkový blok, meter, orezávatko a pod., možností je veľa.

Dôležitý je predmet – aby ho zákazník mal neustále „ po ruke“, aby ho používal a neupadol do zabudnutia, no podstatné je aj posolstvo, ktoré nesie. Keď sa naň zákazník pozrie, musí vidieť, kde predmet dostal, je potrebná potlač, gravírovanie alebo iná forma zapracovania loga, či mena firmy na reklamný darček.

b) Prezenty pre spolupracovníkov

Každý, kto si váži svojich obchodných partnerov, ocení ich spoluprácu hmotným alebo iným darom. Ide o lukratívnejšie darčeky, seriózni obchodníci si nevymenia diáre alebo USB kľúče. Finančne dobre stabilizované firmy hradia partnerom wellness pobyty, ide však o ekonomicky náročný darček. Hospodárnejšie, no pritom cenné darčeky pre tento druh klientely, by mohli byť tradičné vína alebo kvalitné čokolády. Môžete však staviť aj na originalitu a darovať piknikovú súpravu kolegovi, ktorý má rád rodinné posedenie v prírode, cestovný kufor pre toho, kto veľa cestuje alebo darujte auto chladničku pre dynamického manažéra. Všetko s vaším logom alebo aspoň decentným názvom firmy.

 

V zásade je vhodné prekonzultovať výber reklamného predmetu s kvalifikovanými marketingovými pracovníkmi. Poradia Vám pri výbere predmetu, ktorý bude spĺňať nielen Vaše ekonomické nároky, no najmä kvalitatívne požiadavky a celkové predstavy.

Autor článku:

Jaroslav Ichnacak

Obchodný riaditeľ

Jaro je energický a veľmi pracovitý človek s veľkým srdcom. Svoj obchodnícky potenciál a dlhoročné skúsenosti z call centra využíva v našom tíme od roku 2017. Popri práci sa venuje herectvu a svoju schopnosť získať si ľudí oceňujú mnohí klienti. Vie sa dohovoriť anglicky a poľsky.

Vytvoriť rýchly dopyt