6 vecí na ktoré treba myslieť pri tlači

Zverejnený

Skoro všetci máme doma atramentové tlačiarne a niektorí aj laserové a snáď každý z nás už niečo niekedy na tlačiarni tlačil. Priznajte sa, koľkokrát ste tlačili na výšku a mali ste na šírku? Koľkokrát vám tlačiareň nesprávne orezala obrázok a museli ste sa viac pohrať s nastavením, aby ste dosiahli požadovaný výsledok? 

To sú bežné užívateľské problémy. Čo ak, dáte tlačiť veľké množstvo profesionálom? Na čo musíte myslieť vy a na čo tlačiar, či grafik?

 

1. Neexistuje krok späť

Ak ste už raz niečo vytlačili na papier, tak je to tam. Tlačiareň vám vypľuvne stranu a už sa s tým nedá nič robiť. Ak je tlačiareň nastavená nesprávne, tlačiar prichádza o materiál v podobe papieru a farby a samozrejme aj o svoj čas. Ak na chybu príde neskoro, tak prichádza o viac materiálu a viac času. V tlačiarni teda musí všetko fungovať ako hodinky.

 

2. Kontrola, kontrola, kontrola.

Ako som spomínal v predchádzajúcom bode, tak ak sa už raz niečo vytlačí, nejde to vrátiť o krok späť. To znamená, že na každom stupni a pri každom kroku musí v nejakej podobe prebiehať kontrola. Zadávateľ musí zadať správne podklady a podľa možnosti si to po sebe skontrolovať, prípadne to posunúť na kontrolu nezainteresovaným očiam. Grafik dáva na schválenie podklady predtým ako ich pošle tlačiarovi. Tlačiar kontroluje, či dostal podklady pre tlač v požadovanom formáte a kvalite.

 

3. Grafik vs. tlačiar

Tlačiar by mal vedieť  povedať grafikovi, aká tlač je vhodná pre daný projekt a tým pádom v akom formáte a s akými parametrami potrebuje dodať grafiku. Či stačí dodať grafiku v RGB, alebo v CMYK, či to majú byť bitmapy, alebo vektory. Pre dobrý výsledok je nevyhnutné, aby si tlačiar a grafik po technickej stránke rozumeli a vedeli, čo od seba vzájomne očakávajú. Nesprávne použitá sada farieb grafikom vyústi do zlej výslednej farebnosti potlače. 

 

4. Tlačiar, ani grafik nie sú korektormi textu

Texty do bulletinov, na billboardy, rollupy, ale aj na vizitky sú vašim dielom. Grafik a tlačiar nie sú ľudia, ktorí by mali opravovať gramatické chyby v katalógu, alebo overovať správnosť telefónneho čísla na vizitke. Akonáhle schválite grafikovi podklady pre tlačiara, prenášate na seba zodpovednosť za správnosť údajov. Mne sa osvedčilo dať skontrolovať text niekomu nezainteresovanému a samozrejme aj gramaticky zdatnom. Odporúčam, aby ste si našli takého kolegu alebo kolegyňu. Ak nie ste grammar nazi, tak niekto z vášho okolia určite bude :)

 

5. Vektor vs. bitmap

Táto časť by si možno zaslúžila aj osobitný blog, takže tentokrát si to dáme len v skratke. Keď posielate logo grafikovi, alebo tlačiarovi, tak vás zvykne poprosiť, aby ste mu ho poslali v krivkách.  Pre vás je dôležité vedieť to, že krivky sú vlastne matematické vyjadrenia tvarov a nie presne definované body na sieťke (to je bitmap). Logo v krivkách má teda tú výhodu, že jeho kvalita sa neznižuje so zmenou veľkosti loga. Logo v bitmape môže byť štandardne v typoch súborov ako jpg, gif, png. Ak má také logo nízke rozlíšenie, tak spôsobí tzv. rozrastrovanie, čo sú tie povestné štvorčeky.

 

6. Dvakrát meraj a raz rež, teda tlač

Stáva sa, že rozmery polepov sú zle zamerané a potom treba polep tlačiť znovu. Lepším prípadom je, ak je polep väčší a dá sa orezať. Ak sa už pri návrhu nemyslí na rezervu, môže vzniknúť problém. Preto pri tlačení treba vždy poriadne merať, znovu skontrolovať a až potom rezať, či tlačiť. 

 

Vypočujte si náš podcast na tému Tlačoviny

  

Rubriku s prehľadom tlačovín a prezentačných materiálov nájdete samozrejme aj v našom eshope. Nájdete tam tieto kategórie: 

 

Letáky pomôžu všade tam, kde potrebujete osloviť veľké množtvo ľudí na špecifikovanom území. Populárne sú hlavne medzi lokálnymi obchodmi a reštauráciami. Výborne fungujú pri otvoreniach prevádzok.
Katalógy sú určené pre záujemcov o váš tovar a majú za úlohu ľahkú orientáciu vo vašom sortimente. Ročne vyrobíme niekoľko desiatok katalógov!
Rollupy sú vhodným médiom využívaným hlavne na konferenciách, výstavách, ale aj vo vestibuloch budov. Je dostatočne veľký, aby upútal pozornosť a má veľa priestoru aj pre podrobnejšie informácie.
Menšie banerové systémy sa hodia skôr pre rôzne obchodné prevádzky ako pútač so základnou informáciou.
Hlavičkové papiere s potlačou pôsobia rovnako reprezentatívne v malých aj vo veľkých firmách. Výroba veľkého množstva môže byť pre klienta časovo náročná a neefektívna. Našim klientom zabezpečíme kvalitnú tlač a rýchle dodanie.
Predtlačené obálky s adresou firmy šetria čas a pomáhajú zefektívniť procesy vo firme.
Obaly na dokumenty spĺňajú nielen dôležitú ochrannú funkciu, ale ak sa použijú ako reklamný predmet, kde si klient odkladá dokumenty práve od vás, tak zefektívňujú vašu vzájomnú komunikáciu. Vhodné sú najmä vo finančných spoločnostiach, ale aj všade tam, kde je potrebné udržať poriadok v zmluvách, napríklad pri kúpe auta, či nehnuteľnosti.
Vizitka býva často výborným a pohotovým predmetom prvého kontaktu. Správnosť údajov a spolu s dokonalým vyhotovením zaručujú, že novonadobudnutý obchodný kontakt nezapadne prachom.
Poznámkové bloky a note-it lístočky sú skvelým pomocníkom v každej kancelárii. Neplnia reprezentatívnu, ale reklamnú funkciu. Ak sa potrebujete dostať na oči vašim zákazníkom nie len v kanceláriách, ale aj v ich domácnostiach, odporúčame lístočky, ktoré sa dajú pripevniť na chladničku pomocou magnetu.
Samolepky rôznych tvarov a farieb dokážu upútať pozornosť a vedia skončiť na všetkých možných miestach. Autách, chladničkách, počítačoch, šuflíkoch, skriniach, ... Záleží len na nápade. Realizáciu zabezpečíme za Vás!
Magnetky všekých tvarov aj farieb sú súčasťou nielen chladničiek v domácnostiach, ale aj vo firmách. Môžu slúžiť ako reklama, ale aj ako atraktívny merch.
Darčekové poukazy aj pohľadnice treba vytlačiť vo veľmi dobrej kvalite a veľkom množstve. My na to máme skvelých profesionálov, ktorí vedia, čo má kde byť a aký materiál je ten pravý.

Autor článku:

Vladimir Kmec

Online marketing manažér

Každý týždeň pripravuje v spolupráci s obchodníkmi zaujímavý newsletter, nahráva podcasty, píše blogy a premýšľa nad tým, ako posunúť Sketch ešte ďalej v online svete. Má skúsenosti s PPC, grafikou, písaním, ale aj s hudbou.

Vytvoriť rýchly dopyt